Gedragsverandering: De Sleutel tot Duurzaamheid

Duurzaamheid is een cruciaal onderwerp geworden in onze samenleving, en terecht. Het beschermen van het milieu, het behouden van natuurlijke hulpbronnen en het verminderen van onze ecologische voetafdruk zijn essentieel voor het welzijn van de planeet en toekomstige generaties. Bijdragen aan duurzaamheid vergt gedragsverandering, maar hoe doe je dat?

5 tips die gedragsverandering ondersteunen

1.        Bewustwording als eerste stap

De eerste stap naar gedragsverandering is bewustwording. Je moet je eerst bewust worden van je dagelijkse gewoonten en de impact die ze hebben op het milieu. Dit heel breed, onze keuzes hier hebben namelijk impact op levens en natuur ver weg. Dus lees je in, er is genoeg goede informatie, maar wees alert op bijzondere redenaties. Volg je intuïtie, niet te verwarren met je gevoel en emoties, dan ‘weet’ je wat klopt.

2.        Leven vanuit duurzame waarden

Waarden gedreven leven maakt het maken van keuzes makkelijker. Slanker willen worden omdat je deze zomer weer in je bikini wilt passen werkt op wilskracht omdat je door anderen ‘gezien’ wilt worden (= extrinsiek). Besluiten jezelf respectvol te behandelen en dus niets meer te eten dat je gezondheid aantast  (= intrinsiek) vergt minder wilskracht en maakt keuzes maken makkelijker.

3.        Kleine veranderingen, grote impact

Kleine aanpassingen in ons gedrag kunnen al een grote impact hebben, al die kleine druppels maken dat de plaat afkoelt. Begin met die acties waar je zelf ook in gelooft. Zo kan je bijvoorbeeld:

  • Je plasticgebruik verminderen door o.a. wegwerpproducten (single-use) te vermijden.
  • Kiezen voor duurzame producten en merken, o.a. zonder microplastics en zonder pesticiden.
  • Energie besparen door bij vervanging te kiezen voor energiezuinige apparaten en verlichting, en onnodig energieverbruik te vermijden, o.a. door te isoleren.
  • Je afval verminderen door minder, maar kwaliteit te kopen, te letten op minder verpakkingsafval en goed te recyclen voor zo hoogwaardig mogelijk hergebruik.
  • Je transport verduurzamen door te kiezen voor fietsen, wandelen, carpoolen of het openbaar vervoer, of een combinatie daarvan.

4.        Het belang van gewoontevorming

Onderzoek toont aan dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat een nieuwe gewoonte zich vormt, dus wees geduldig en volhardend. Door kleine veranderingen stap voor stap door te voeren, kunnen we duurzame gewoonten integreren in ons dagelijks leven. Veranderen gaat met momenten van terugval, als je moe bent verval je sneller in ‘oud’ gedrag. Het is 2 stappen vooruit en 1 (en soms 2) weer terug. Maar uiteindelijk krijg je nieuwe gewoonten onder de knie.

5.        Het belang van sociale invloed

We worden beïnvloed door onze vrienden, familieleden, collega’s en de bredere samenleving. Ook als jij dingen wilt veranderen en zij vinden dit (nog) onzin. In gesprek blijven over onze duurzame keuzes kan anderen (soms vertraagd) inspireren. Zo kan je een positieve invloed hebben op je omgeving en een cultuur van duurzaamheid bevorderen.

.-.-.-.-.-.

Hallo, ik ben Wilma van Stek en help mensen en bedrijven duurzame keuzes te maken. Ik vind het heerlijk om mee te denken over mogelijkheden voor duurzame oplossingen. Neem vooral contact op als je hier hulp bij kunt gebruiken.

× Kan ik je vraag beantwoorden?