Wil jij ook duurzame impact maken en problemen oplossen voor je eigen lange(re) termijn of voor generaties na jou? Wil jij je inzetten voor ESG-doelen zoals het milieu, sociale vraagstukken of bestuurlijke uitdagingen? Dan kan je wel wat persoonlijk leiderschap gebruiken.

Wat maakt (persoonlijk) leiderschap duurzaam?

Duurzaam persoonlijk leiderschap gaat over het maken van keuzes die op de lange termijn goed voor je zijn, zowel in je professionele als persoonlijke leven, maar ook goed zijn voor de planeet en je medemens op de lange(re) termijn.

Met een drukke baan zorgen voor je gezin en gezondheid, een actief sociaal netwerk en maatschappelijke activiteiten, komt je eigen welzijn en ontwikkeling mogelijk in gedrang. Stress, overbelasting en burn-out komen niet voor niets veel voor. Het is belangrijk om hier (tijdig) aandacht aan te besteden en waar nodig hulp bij in te schakelen.

5  tips voor duurzaam persoonlijk leiderschap:

1.        Ken je kernwaarden:

Kernwaarden geven een moreel kompas en richting en focus aan je leven om keuzes te maken die passen bij wat voor jou belangrijk is. Als je weet waar je voor staat en een duidelijk doel voor ogen hebt ben je authentiek. Je trekt hiermee gelijkgestemden aan die jouw visie delen.

Dit is een sterke basis is voor duurzaam leiderschap. Je bent in staat om te inspireren en creëert een cultuur van vertrouwen en respect, wat helpt om betere beslissingen te nemen. Of je nu je eigen leven wilt verbeteren of je gezin, buurt of bedrijf, het geeft voordelen op alle gebieden van je leven om tijd te investeren in het definiëren en ontwikkelen van je kernwaarden.

 2.        Stel grenzen:

We leren al jong om ons aan te passen aan de eisen van anderen, nuttig  om je te kunnen handhaven in het gezin, op school, in vriendengroepen en later op je werk. Maar leerde je ook om voor je eigen behoeften en waarden op te komen? Ook als anderen het daar niet mee eens zijn?

Nee leren zeggen tegen dingen die eigenlijk niets toevoegen aan wat je echt belangrijk vindt geeft je tijd terug. Nee zeggen tegen het één geeft ruimte om ja te zeggen tegen iets anders. Andersom werkt het ook. Ja zeggen tegen dingen die je niet echt leuk of belangrijk vindt, betekent nee zeggen tegen jezelf. Betere en gezondere keuzes te maken geeft veel voordelen.

In gesprek gaan over die dingen die je echt aan het hart gaan is niet altijd makkelijk. Maar dit op een respectvolle (geweldloze) manier doen is een vaardigheid die je kunt leren. Het geeft je een gezonder en gelukkiger leven en meer voldoening.

3.        Delegeer:

Om hulp vragen bij je partner, kinderen, collega’s of vrienden is niet zwak, maar juist slim en sterk. We leren vaak om onze zwakke punten te verbeteren, om een 4 op te krikken tot een voldoende. Maar een 4 wordt nooit een 9, en dingen tegen je zin of met grote moeite doen levert echt niet de beste resultaten op.

Natuurlijk zijn er dingen die belangrijk zijn en je niet kan delegeren, zoals voldoende bewegen, slapen en gezond eten. Maar er zijn ook zat dingen die je prima uit kunt besteden aan mensen die deze dingen wel heel goed kunnen. Zo heb jij meer tijd om beter te worden in wat je echt leuk vindt en wat jouw sterke punten zijn.

Het is niet alleen goed voor jezelf om andermans sterke kanten te leren zien en waarderen, het erkennen van andermans talenten maakt dat je meer open staat voor anderen, en maakt teams en de maatschappij als geheel inclusiever.

 4.        Sta open voor verandering en experimenten

De wereld heeft een scala aan problemen die moeten worden opgelost en die mensen nodig hebben die hieraan willen bijdragen. Mensen die nieuwsgierig zijn naar nieuwe mogelijkheden, zowel op sociaal als technologisch gebied en bereid zijn om nieuwe dingen te proberen, fouten te maken en daarvan te leren.

Tradities en gewoonten kunnen mooi zijn, maar kunnen ook best in een nieuw jasje gegoten worden als dat beter past in de toekomst die je voor jezelf en anderen wilt. Sinterklaasfeest zonder zwarte piet, en kerstfeest zonder (grote stukken) vlees zijn ook leuk. En hoewel iedereen graag omgaat met gelijkgestemden is het ook belangrijk om oog te houden voor mensen die anders zijn en die niet zo makkelijk mee kunnen komen in deze ingewikkelde wereld.

Oefenen met kleine experimenten, in gedrag, maakt dat je nieuwe dingen ontdekt die je leven verrijken. Die je gezonder, meer in balans en gelukkiger maken, maar tevens goed zijn voor de wereld op de lange termijn. Ook dit is een kwestie van oefenen, en geeft het goede voorbeeld.

5.       Vier je successen:

Ook genieten van kleine successen geeft je motivatie en zelfvertrouwen een boost. Vaak vieren we alleen (grote) successen, maar het maakt het leven leuk als je ook kleine successen met een beetje creativiteit op een duurzame manier viert.

Mooie manieren om stil te staan bij een klein succes is door even de natuur in te gaan, iets creatiefs te doen, of met aandacht een lekkere (vegetarische) maaltijd te maken met  verse, lokale ingrediënten voor of met geliefden en vrienden. Of geef jezelf tijd en ruimte om te lezen, een cursus te volgen, of neem deel aan een excursie die je interesseert.

Maak een lijst met duurzame beloningen voor jezelf, dingen waar je blij van wordt en naar uit kunt kijken als je een doel hebt bereikt. Je zult je dankbaar, voldaan en tevreden voelen, en anderen inspireren om hetzelfde te doen. Het helpt je om gemotiveerd te blijven en om nieuwe doelen te stellen.

Zoek steun en hulp

Zoek een coach die je kan ondersteunen op je reis naar duurzaam persoonlijk leiderschap, wordt lid van een netwerk of community of lees over duurzaam persoonlijk leiderschap. Dit kan je helpen om je doelen te bereiken en om de/jouw wereld een beetje mooier te maken. Ik help je hier graag bij, bel gerust voor een kennismakingsgesprek.

× Kan ik je vraag beantwoorden?